Teknoloji
Trend

SİTE İÇİ SEO NASIL YAPILIR, NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

Siteniz Arama Motorları ve Kullanıcılar ile Dost Olsun...

Merhaba, ücretli olarak da sunduğum bir hizmet olan site içi seo konusunda detaylı bilgi vermenin hem kendi sitesi için arama motoru optimizasyonu yapacaklar için hem de bu hizmetten faydalanmak isteyenler için mini bir rehber olacağını ümit ediyorum.
Bilindiği gibi arama motoru optimizasyonunun temelini site içerisindeki kod yapısı, içeriklerin özgünlüğü, başlıklar, anahtar kelimeler, özet, iç ve dış bağlantılar ( referans göstermek ), metaların kullanımı gibi birçok yapı bir arada bir bütünlük ile sağlar ve sonuca ulaşmaya yardımcı olur.
Tüm bunları söyledikten sonra hemen konuları başlıklara ayırarak inceleyim ne dersiniz ?

site içi seo'nun gücünü küçümsemeyin1 – Başlıklar

Google botları sitenize gelip tarama yaptıklarında başlıkların kullanımına göre tavır sergilerler. Başlık ile içeriğin ne kadar uyumlu olduğu bu tavırda belki de en belirleyici olanı. Konuya ve aşağıda yazdığınız konuya uygun bir başlık seçmeniz yararlı olacaktır. Aksi taktirde uygunsuzluk nedeniyle ceza alabilirsiniz.
Bu konuda bir diğer önemli konu da alt başlıklardır. Bir konudan diğer bir konuya geçerken mutlaka bir başlık atın. Belgenizin uzunluğuna göre kullanabileceğiniz alt başlık türleri h2-h3 ve uzun yazılar için h4 de olabilir. Bu kullanım şekli ile konuyu parçalara ayırmış olacaksınız ve arama motorları bu durumu “geniş bilgi sunuyor ve alt başlıkları ile anlaşılır bir içerik” olarak yorumlarlar.

2- Paragraflar

Tüm yazınızı bir paragraf şeklinde oluşturmak hem okuyucuyu hem de sizi yoracaktır. Ayrıca arama motorları bunu hoş görmezler. Giriş bölümünden itibaren her alt başlığa 3, 4 hatta 5 paragraf ile yazınızı ayrıştırın. Bu hem sayfa içi görünümü hem ziyaretçinin konuyu daha rahat anlamasını hem de arama motorlarının başlıkla eşleştirdiği bölümleri bütün halde yorumlamasına olanak sağlar.

3 – Özet

Bu WordPress gibi blog amaçlı siteler için olduğu kadar sattığı ürün ya da hizmeti ana sayfada da tanıtan siteler için geçerlidir. Konunun ne ile alakalı olduğunu, içeriğin neler vadettiğini ve hangi sorulara cevap bulabileceğini anlatan bir yazı yazarak özet oluşturun. Bu sitenizin ziyaretçi dostu olduğunu da gösterecektir. Örneğin web tasarım konulu 10 tane yazınız var. İnsanlar aradıkları sonucu bulmak için 10 yazıyı da ziyaret etmek zorunda kalmamalı. Tabii ki bunu sağlamanın da etik yolları var ama önceliğimiz site içi seo ise bunu istenilen ölçekte ve şekilde yapmalıyız.

4 – İç ve Dış Bağlantılar

Özellikle freelance hizmet sitelerinde göreceğiniz 300 siteden backlink, 500 forumdan backlink gibi ibareler görürsünüz. Backlink geçmiş yıllarda faydalı bir hizmetti ama değişen algoritmalarda Google backlink konusuna karşı hassas davranmaya ve algoritmasını ona göre şekillendirmeye başladı. Kaliteli bir sitede kalıcı bir backlink için diyeceğim yok ama sizin kontrol edemediğiniz ve ilk başlarda fayda sağlar gibi görünen bu hizmetler, link’in kaynak siteden kaldırılması durumunda size olumsuz bir yük olacaktır. O nedenle kontrolün sizde olacağı bir backlink sisteminiz olmasında fayda var. Başka bir blog yayınladığı bir içeriğe referans olarak sizin sitenizi gösteriyorsa bu harika bir durumdur. Tabii orada da site içi seo açısından küçük bir nüans var. Onu da ayrı bir sonraki maddede açıklayacağım.

seo konusunda profesyonel bir yardım almaktan çekinmeyin

5 – İç ve Dış Besleme

5a – Backlink / follow – nofollow

Bir önceki maddede anlattığım konuya ek olarak bir dış bağlantı veriyorsanız bu bağlantıda uymanız gereken kurallar var. Google Arama Konsoluna girip yardıma tıkladığınızda bu konuda karşınıza şöyle bir içerik çıkıyor :

Google’ın herhangi bir niteliği olmadan takip etmesini beklediğiniz normal bağlantılar için rel özelliği eklemeniz gerekmez. Örnek: “En çok palomino atları severim.” Diğer bağlantılar için aşağıdaki değerlerden birini kullanın:

rel=”sponsored” : Reklam veya ücretli yerleşim olan bağlantıları (genel olarak ücretli bağlantılar adı verilir) sponsored (sponsorlu) olarak işaretleyin.
rel=”ugc” : Yorumlar ve forum yayınları gibi kullanıcılar tarafından oluşturulan içerik (UGC) bağlantılarını ugc olarak işaretlemenizi öneririz.
rel=”nofollow” : Diğer değerler geçerli olmadığında ve Google’ın sitenizi bağlantı verilen sayfalarla ilişkilendirmesini ya da bu sayfalardan sitenizi taramasını istemezsiniz nofollow değerini kullanın.
Kaynak : https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=tr

5b – Referanslar

İçeriğinizi oluştururken konu hakkında daha geniş bilgi sahibi olmak için okuduğunuz; makale, dergi, kitap, video vb. içerikleri sayfanın ya da konunun hemen altında kaynakça diye bir bölüm açarak hem ziyaretçilerinize konuya daha geniş perspektif kazanabilecekleri farklı içerikler sunabilir hem de arama motorları için kaynak gösterir içeriklerin olumlu katkısından faydalanabilirsiniz.

5c – İç Bağlantılar

Anlattığınız konu, sattığınız ürün ya da hizmet ile alakalı başka bir içerik varsa bunu yazınız içinde belirterek ilgili bağlantıya yönlendirebilirsiniz. Bu durum hem ziyaretçilerin sitenizde daha uzun zaman geçirmelerine olanak tanıyacak hem de bu süre uzadıkça site puanınızın artmasına neden olacaktır.

6 – Meta Etiketlerin Kullanımı

Meta etiketler her sayfanın kod tarafında bulunan, sayfanın mobil uyumluluğunu, başlığını, açıklamasını ve anahtar kelimelerini barındıran etiketlerdir. Bu etiketler sayesinde sayfanız hakkında arama motorlarına ilk bilgileri verirsiniz. Planlarken özen göstermenizi öneririm.

Google Trends anahtar kelime üretmek için en iyi kaynaktır.

7 – Anahtar Kelimeler

Aslında arama motoru optimizasyonu ( site içi seo ) dendiğinde herkesin aklına önce bu tabir geliyor. Anahtar kelimelerin sağlam olsun gerisini düşünme… Kısmen doğru olsa da tamamen katılmak mümkün değil! Eğer yukarıda bahsettiğim ve birazdan bahsedeceğim hususlarla desteklemezseniz, beklediğiniz oranda trafik kazanamazsınız. Anahtar kelimeler ile ilgili söyleyebileceklerim ise : İçeriğinize uygun anahtar kelimeler bulmanız önemlidir. Bu konuda destek alabileceğiniz programlar, eklentiler ve web siteleri var. Ben Google Trends’i kullanıyorum ve gayet memnunum. Size de önerim Google Trends’i takip etmeniz.
Google bu hizmetiyle size; yazınızın içerdiği ana fikri arayacak bu konuda daha önce hangi yoğunlukta ve hangi kelimelerle arama yapıldığını listeler. Bunu ülkelere ve bölgelere göre ayırarak hangi ülke ve bölgeden bu konuda bilgi talebinin yüksek olduğunu gözlemleyebilir, orada kullanılmış geçmiş arama terimlerini anahtar kelime olarak kullanabilir ve bu sayede trafik çekebilirsiniz.

8 – Hız

Google ziyaretçiler sitenize tıkladığında ne kadar sürede içeriğe ulaşabildiğini önemseyen bir yapıdadır. Zaten kurulduğu günleri hatırlarsak her aramanın altında “bu arama bilmem kaç milisaniyede …” şeklinde bir ibare koyarak bu konuya verdiği önemi ilk günden beri vurgulamaktadır. Sitenizi zaman zaman test ederek çözümler üretmeniz mümkün. Ben iki servisten yararlanıyorum. Bunlardan ilki yine Google’ın bir hizmeti olan PageSpeed Insights – Google Developers diğeri de GTMetrix. İki serviste kendine özgü testlerle sayfanızın hızını puanlayarak size iyileştirme önerileri sunuyor.

8a – Minify

Web programlama dilleri ele alındığında css, javascript ve html dosyalarınızda bulunan yorum ve boşluklarında bir boyutu vardır. Yani boşlukları da birer harf gibi görerek dosya boyutuna eklerler. O nedenle hız testlerinde sıkıştırılmamış içerikler arama motorları tarafından olumsuz karşılanır. Bunu çözmek için WordPress’de çeşitli eklentiler ve CloudFlare gibi ücretsiz çözümler mevcut. Bu tamamen sizin kararınıza kalmış bir durum.

8b – Resimler

Bir web sayfasını yavaşlatan birkaç etken vardır. Bunları bir sıraya koymak gerekirse ; 1 – Sunucu Hızı, 2 – Site içinde sunucuya gönderilen komutlar (veritabanı sorguları vb.), 3 – Image dosyaları’nın yüklenme hızı ve boyutlandırmaları(jpg, png, bmp, webp vb.)
Ben burada sunucu ve sorgu tarafını işlemeyeceğim çünkü bu konular tamamen olaya teknik yaklaşan insanların konusu. Sunucu hızı hosting aldığınız şirketin, sorgulamalar web developer’ın, image dosyaları ise tamamen sizin sorumluluğunuzda.
Bir içerik yüklerken konuya uygun görseller seçmek önemlidir. Bunların boyutları ise iki kat daha önemli ! Örneğin 800 piksel genişlikte bir alanda göstereceğiniz bir image dosyasını 1920 piksel olarak yükler ve bu şekilde görüntülenmesini isterseniz bu size sunucu yükü olarak dönecektir. Başta da dediğim gibi Google hızı önemser ve resim dosyaları nedeniyle hız değerleriniz gereken limitin altında kalırsa, başarısız bir sonuç elde edersiniz. O nedenle hem resim boyutları konusunda hassas olmanız hem de çözünürlüğü iyi ayarlamanız gerekiyor. Bunun için hazır sistemlerde çeşitli eklentiler mevcutken kendim yapacağım derseniz photoshop ile biraz içli dışlı olmanız gerekiyor.
Son dönemde Google yeni bir image uzantısı önermektedir. .WebP uzantısına sahip bu dosya türü web sayfalarının yüklenme hızlarını ve dolayısıyla puanınızı artırmaktadır. Bu konuda daha sonra detaylı bir yazı kaleme almayı planlıyorum.

9 – Teleskopik içerik yapısı

Bazı kaynaklarda piramit ve benzeri isimler alan bu sistem sekizli basamak sistemi olarak da adlandırılabilir. Bu ne demek peki? Satmak istediğiniz ürün, hizmet ya da uzmanlığınızı gösterdiğiniz konuya ait temel yazınızı sekiz farklı içerik ile destekleyerek ilerlemektir. Bu yapı size aynı zamanda iç bağlantı seçenekleri sunarak, ziyaretçilerinizi sitenizde daha uzun zaman geçirmeleri yönünde teşvik eder. Bir konuda çok fazla makale yazmanız çok yararlı bir durum değildir. Zira anahtar kelimeleri birbiri ile çakıştığında bu Google tarafından dublicate yani tekrarlayan içerik olarak görülecektir. Site içi seo kurallarına bunu da ilave etmekte fayda var.

SEO için dış kaynak kullanımında Semrush ya da Ahrefs tercih edilebilir.

10 – Dış Kaynaklar

Geldik konunun son maddesine. Dış kaynaktan kastım arama motoru optimizasyonu konusunda size raporlar ve hizmetler sunan sitelere üye olun. Bu sayede sitenizin haberinize ait pek çok bilgiye ulaşabilirsiniz. Ücretsiz olarak bulabildiğiniz gibi ücretli ama çok değerli hizmetler sunan kaynaklara ulaşmanız da mümkün. Sitenizin arama motoru gözünden nasıl göründüğünü bilmek ve ona göre önlem alarak başarıya ulaşmak daha kolay olmaz mı?
Bu işin duayeni sayılan birkaç site elbette mevcut. Bunlara örnek olarak Ahrefs, Semrush ve Hotjar örnek olarak verilebilir. İsimlerini aratarak ilgili sitelere ulaşabilir hizmetlerini inceleyebilirsiniz.

Benim bu konuda şimdilik özetleyebileceklerim ve aktarabileceklerim bu kadar. Eğer bu işe yeni başlıyorsanız ya da web siteniz için arama motoru optimizasyonu yapmak ya da yaptırmak istiyorsanız benim size tavsiyem öncelikle html öğrenmeniz ve arama motorlarının algoritma güncellemelerini takip etmeniz. Bugün güncel olan konulardan yola çıkarak yazdığım bu yazı belki de kısa süre sonra geçerliliğini kısmen de olsa kaybedecek. Kontrol edemediğiniz güç güç değildir felsefesini asla unutmayın.

Bununla beraber profesyonel bir desteğe ihtiyaç duyarsanız buraya tıklayarak konu ile ilgili hizmetlerime de ulaşabilirsiniz.

Hepinize vakit ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim. Sevgiyle kalın <3

Etiketler
Daha Fazla Göster

Yaman

Her ne kadar Turizm ile uğraşsam da web teknolojileri ve tarih konuları benim için kırmızı çizgiler :) Araştırmadan, okumadan ve öğrenmeden duramıyorum. Tabii öğrendikçe de burada paylaşmaya çalışıyorum...

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı